1 jaar, 52 weken. 52 kleine en grote stappen voor een betere wereld.

Eind september werd ik geopereerd aan mijn schouder. Het was een kleine ingreep, maar er kwam (voor mij toch) iets groots uit. Veel kon ik eerst niet doen, behalve wat wandelen, lezen en nadenken. Dat nadenken begon bij onze basisbehoefte: “Wat komt er vanavond op tafel?” Deze eerste gedachte bleek uiteindelijk dé oorsprong te zijn van dit alles.

Een boek dat hier thuis al een tijd op mij lag te wachten om gelezen te worden was Dieren eten van Jonatan Safran Foer. Op, jawel, warme oktoberdagen zat ik in mijn tuin én mijn short me te verdiepen in dit boek. Ik begon hierdoor meer na te denken over onze voeding (meer bepaald over vlees eten), over onze huidige manier van consumeren, het dierenwelzijn bij de productie van vlees en de immense impact ervan op het milieu.

Gebeten door het “ik wil me meer verdiepen in de wereld rondom mij – virus” begon ik wat de googelen en stootte op heel wat vragen. Koop ik gewone tomaten van hier of biotomaten uit Spanje? Is de vleesindustrie echt zo slecht voor het milieu? Waar en in welke omstandigheden zijn mijn kleren gemaakt, al dan niet door een kind in de derde wereld? Moet ik dan al mijn kledij eco én fairtrade kopen en waar vind ik die? Wat is de link tussen mijn geld bij de bank en de wapenhandel? … Help!

Op mijn zoektocht vond ik het boek Stop met klagen, doe-het-zelf-gids voor een vrolijke, nieuwe wereld van Low Impact Man, Steven Vromman. En dank je Steven, want je boek inspireerde me enorm. Een aanrader dus en wat mij betreft verplichte lectuur voor het onderwijs en allen daarbuiten. Ik had al de drive om iets te doen aan mijn impact op het klimaat en dit boek gaf me het nodige duwtje. Want nu ik pas papa ben geworden van mijn tweede spruit ben ik me nog meer bewust van wat ik mijn (en jouw) kinderen wil achterlaten, onze erfenis voor hen als het ware.

Met mijn zoontje van 3 stapten we mee tijdens de klimaatmars in Oostende. Het feit dat er al zoveel mensen zijn die iets willen doen om onze wereld wat beter te maken gaf me een warm gevoel. Op straat komen is 1 iets, er iets aan doen is de volgende stap en die start voor mij vandaag. En jawel, laat dit nu vandaag 1 januari zijn, de dag van de goede voornemens.

Daarom besloot ik vandaag om het volgend jaar 52 dingen te doen om te werken aan een betere wereld. In het boek van de Low Impact Man staan er al 100 tips. Hieruit haal ik ondermeer mijn inspiratie, maar in tegenstelling tot hem focus ik me niet enkel op het klimaat.

Ik ga op zoek naar wat ik, in en met mijn gezin, echt zélf kan doen en dit voor 52 weken lang.

Ik ben er zeker van dat er mensen zijn die hierin al veel verder staan, maar ik hoop tegelijk dat deze blog toch anderen zal kunnen inspireren.

En doe je het niet voor jezelf, dan wel voor je (klein)kinderen.

There is no plan(et) B.

Mijn persoonlijke acties:  

Vanaf…

  • week 1: geen vlees meer eten
  • week 2: geen spullen kopen die ik niet écht nodig heb (en spullen wegdoen!)
  • week 3: actie opzetten voor vluchtelingen in Calais + pay it forward: 2 goede daden
  • week 4: ik laat de auto nog méér staan, leve de fiets!
  • week 5: we kiezen voor seizoensgebonden groenten en fruit van hier én producten die van ver komen moeten een FairTrade-label hebben.
  • week 6: ik ga steeds meer afvalarm leven
  • week 7: Ik eet enkel nog vis met een MSC- of ASC-keurmerk, maar stop nu (voor minstens 40 dagen) met vis eten tot nader onderzoek.
  • week 8: Een wakkere bewuste burger worden en anderen aanzetten op te komen voor de goede zaak! (Klimaatzaak steunen, …)
  • week 9: Leve de schildpad. Ik probeer wat “trager” en “kwalitatiever” te leven.
  • week 10: Ik doe mijn burgerplicht en steun de Klimaatzaak én motiveer hiervoor anderen dat ook te doen.
  • week 11: We kiezen voor biologische voeding!
  • week 12: People got the power: we mobiliseren voor de Grote Parade van Hart boven Hard én geven een signaal aan onze medeburgers en aan de regering.
  • week 13: We veranderen van energieleverancier en kiezen voor 100 % groene energie.
  • week 14: Ik ga zelf (een deel) mijn groenten kweken . (of beter: ik probeer)
  • week 15: Ik lik mijn wonden en doe aan high impact tegen de verzuring!
  • week 16: We gaan zuiniger om met water.
  • week 17: We kiezen voor kringlooptuinieren.
  • week 18: Ik geef mezelf tijd.
  • week 19: We veranderen van bank!
  • week 20: Ik ga consuminderen.
  • week 21: We kiezen voor duurzame spullen en herstellen waar dat kan!
  • week 22: Voer actie tegen schending van mensenrechten.
  • week 23: Overtuig anderen, zoals een kampploeg om een gans kamp vegetarisch te koken.
  • week 24: Ecologisch is logisch: leg een ecologische vijver aan
  • week 25: We delen onze spullen met de buurt en maken hiervoor reclame op het straatfeest!
  • week 26: We overtuigen om geen glyfosaat meer te gebruiken.
  • week 27: Apaga la tele, vive tu vida. Ik ga anders “werken”.
  • week 28: Ik kies voor duurzaam hout dat niet geïmpregneerd is.
  • Week 29: Ik vlieg niet.
  • Week 30: Ik geniet van mijn patatten en zit even niet achter mijn computer.
  • Week 31: Samen met miljoenen anderen, proberen we TTIP te stoppen!
  • Week 32: Er hangt een geurtje aan: we schakelen over op ecologische zepen en schoonmaakproducten, of beter: we maken ze gewoon zelf!
  • week 33: Na deze low impact vakantie trekken we meer de natuur in!
  • week 34: Daaaaaaag scampi’s! (en zeker uit Thailand)
  • week 35: Actie! Motiveer stadsdiensten het anders aan te pakken.
  • week 36: Leef NU!
  • week 37: We kiezen voor natuurlijke verven.
  • week 38: Leg een voedselbos aan.
  • week 39: We maken de theaterclownerievoorstelling “minimum impact/maximum smile”
  • week 40 en 41: Ik sta dankbaar in het leven en krijg het hierdoor warmer, waardoor de verwarming ook lager mag!
  • Week 42: Ik probeer mijn kinderen op te voeden tot heel bewuste en verantwoordelijke volwassenen!
  • Week 43: Ik verzamel geld voor 11.11.11 en maak het bekend bij de mensen in mijn buurt.
  • week 44:Welkom op de BBB. Ik verander van bank, ik probeer de bommen (en wapens) uit de wereld te halen en let op met gevaarlijke boeketjes snijbloemen.
  • week 45: Ik blijf lachen en zoek uit welke multinationals koosjer zijn en welke we dus nog kunnen steunen?
  • week 46: Een gemeenschappelijk doel is het antwoord tegen alle negativiteit!
  • week 47: Ik douch me buiten met regenwater, zalig!!
  • week 48: We trachten ons energieverbruik nog meer te verlagen. Let is be Leds.
  • Week 49: Na de LEDS, nu de LETS.
  • Week 50: We stoppen de productie van kinderen en dragen thermisch ondergoed.
  • Week 51: Minder ego, meer eco!
  • Week 52: Er is geen weg meer terug!

Links op deze pagina kan je bij “berichten” de verschillende weken en bijhorende acties lezen!

Wil je automatisch de wekelijkse column in je mailbox? Klik dan rechtsonder op “volg” en volg de instructies.